Een kleine onderneemster in San Francisco laat zien dat je succesvol kunt concurreren met onlinereuzen als Amazon.

Amazon lijkt oppermachtig in het rijk van online winkelen. Wie kan er op tegen het enorme aanbod, de snelle verzending en de lage prijzen? Nou, Darcy Lee bijvoorbeeld. Dave Kerpen van Inc. ging bij haar langs.

Geheim wapen

Lee heeft een winkeltje, Heartfelt genaamd, in San Francisco. Ze verkoopt wenskaarten, cadeau-artikelen en speelgoed. Precies het soort zaakje dat in de onlinerevolutie het onderspit zou moeten delven, zou je denken, maar Lee houdt na vijftien jaar nog steeds moedig stand. Ze heeft iets dat Amazon niet heeft: zichzelf.

Shop lokaal én online is haar motto. Weet je niet wat je moet kopen voor je zesjarige neefje of je negentigjarige opa? Stuur Lee een mailtje en ze mailt jou zes cadeausuggesties terug. Je kunt er één van online bestellen, waarna het geschenk bij je thuis wordt afgeleverd – door Lee persoonlijk ingepakt.

Handig uitsmeren

Lee smeert de schattigheid van haar producten handig uit op haar blog, Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest om haar winkeltje en haarzelf te promoten. “Als je weet wat je zoekt kan online winkelen in 30 tot 40 seconden gepiept zijn, maar het grote probleem van Amazon is dat het zo lang duurt om de site te doorzoeken”, legt Lee uit. “Daardoor wordt het een verschikkelijk onpersoonlijke ervaring.”

Kan Amazon Lee's succes kopiëren? "Nee, want dat komt door mij en mijn geweldige smaak." Als je een beetje slim bent kun je dus ook als Winkel van Sinkel best overleven in het geweld van online shopping.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl